Історична довідка

Трохи історії

Відомо, що як і саме слово портфоліо, так і основна ідея зборів робіт не є винахід 20 століття.

    Відомо, що перевірка і відбір на ті чи інші види праці відповідно до здібностей і якостями людини практикувалося ще в незапам'ятні часи. Ще в середині третього тисячоліття до н.е. др. Вавилоні проводилися випробування випускників шкіл, де готувалися писарі, а в др. Китаї вже існувала система оцінки здібностей осіб, які бажали зайняти посади урядовців і інше. 
    У минулому столітті італійським словом «портфоліо» називали альбом з фотографіями, а в епоху Ренесансу художники і архітектори проголосили з собою портфоліо, коли вони заявляли свої претензії на своє місце в академії художеств або на будівельний проект. За допомогою представлених в портфоліо документів можна було не тільки скласти собі враження про якість роботи, а й про професійному шляху претендентам. У цьому сенсі як ідея, так і термін портфоліо застосовується до цих пір серед художників і фотографів. В області фінансової системи термін портфоліо застосовується для позначення виставлення напоказ стану цінних паперів підприємств або приватних власників.
     Ідея застосування портфоліо в школі відбувається з США, де вона виникла в 80-е роки, а в кінці 80-х - початку 90-х років почався справжній бунт. Застосування портфоліо в школах прийняла лавиноподібний характер. Число публікацій і книг, присвячених портфоліо в навчанні за короткий термін різко зросла, досягло в 1995 році свого піку і стало в даний час практично неймовірним. Цей стан в освітньому процесі називається «портфоліоманіей». Крім США і Канади ідея портфоліо стає все більш популярною в Європі і Японії. Її називають одним з трьох трендів сучасної освіти.
  Проблема профільного навчання є одним з найважливіших завдань модернізації освіти. Основна ідея оновлення старшої ступені загальної освіти полягає в тому, що освіта повинна стати більш індивідуалізованим, диференційованим, орієнтованим на створення умов вибору для задоволення освітніх потреб учнів.
    Питання про форми, засоби, способи контролю при оцінці результатів навчання учня гостро стоїть в сучасній системі освіти і є одним з актуальних напрямків у експерименті по оновленню структури та змісту освіти.
   Легко увійшовши в шкільну практику різних країн і приймаючи різні форми, позначки швидко набули соціальну значимість, ставши інструментами тиску на учнів. Недолік традиційної оціночної системи, заснованих на відмітках як стимуляторах вчення, виявився вже в середині 19 століття, коли виникла теорія вільного виховання, спрямована проти будь-якого гноблення особистості дитини. Видатним представником ідей вільного виховання в Росії був Л. М. Толстой. У своїх працях він сформулював кілька основних положень, реалізованих в Яснополянській школі. «Для того, щоб учень вчився добре, потрібно, щоб він вчився охоче, щоб його душевні сили були в найвигідніших умовах». Надалі педагоги також стикалися з питаннями вдосконалення оціночної сфери впливу відміток та їх негативного впливу на формування особистості школяра .
    У деяких країнах Європи були здійснені досліди з навчання без відміток. У ряді випадків позначки замінялися характеристиками. У зв'язку з цим виникла величезна і нерозв'язна, на перший погляд, проблема оцінювання, виникла необхідність змінити сам підхід до оцінювання учня, а це передбачає зміну філософії оцінки. У центрі уваги має бути учень, його його діяльність, прагнення, що вимагає нового підходу - навчання учня самоорганізації своєї діяльності, що в свою чергу породжує вимоги замінити вчительські оцінки змістовної самооцінки учнів. Ось чому останнім часом з'явився портфоліо, адже він був альтернативним способом оцінки. Основний сенс портфоліо «показати все, на що ти здатний».
    Таким чином, «портфоліо - це форма безперервної оцінки в процесі безперервної освіти, який зміщує акценти від життєвих чинників традиційної оцінки до гнучким умовам оцінки альтернативної.
    Навчальний портфоліо легко інтерпретується в професійні та службові системи оцінки, що дає можливість раннього формування професійно значущих умінь учня».

Комментариев нет:

Отправить комментарий